Jistě jste zaznamenali, že od září 2024 na naší škole věnujeme minimálně jednou měsíčně prostor třídnickým hodinám, které považujeme za důležitou součást výchovně-vzdělávacího procesu. Nejde jen o organizační záležitosti, ale především o budování vztahů ve třídě, posilování vzájemné důvěry a podporu bezpečného prostředí pro všechny žáky.
Třídnické hodiny slouží k tomu, aby:
- žáci mohli otevřeně sdílet své názory, pocity a potřeby,
- se posílila sounáležitost a vzájemný respekt mezi spolužáky,
- se řešily případné problémy dříve, než přerostou v konflikty,
- žáci získali prostor mluvit o tom, co se jim daří i nedaří – nejen ve škole, ale i v běžném životě,
- se podporoval osobnostní a sociální rozvoj každého jednotlivce,
- a v neposlední řadě – aby se budoval kvalitní vztah mezi třídním učitelem a třídou.
Třídnické hodiny jsou tedy důležité nejen pro dobré klima ve třídě, ale také pro prevenci šikany, stresu a nedorozumění. Pomáhají dětem i učitelům lépe se poznat, naslouchat si a vzájemně se podporovat. Využíváme je také k tomu, aby žáci navrhovali své nápady na zlepšení školy, které potom zástupci tříd prezentují na žákovském parlamentu.
Do fungování a důležitosti třídnických hodin nás pedagogy uvedl v srpnu o přípravném týdnu speciální pedagog Mgr. Petr Šolc. Poskytl nám velmi inspirativní školení o tom, jak třídnické hodiny vést co nejefektivněji a smysluplně. Jeho zkušenosti a praktické tipy nám pomáhají vytvářet ve třídách prostředí, ve kterém se děti mají cítit dobře. Pana Šolce znají žáci z intervencí, které provádí již delší dobu v našich třídách a pomáhá jimi nastolovat lepší klima mezi žáky. S 6. ročníky potom jezdí pravidelně na adaptační pobyt. 19. 5. se za námi učiteli přijel podívat znovu, tentokrát za účelem reflexí třídnických hodin. Budeme se snažit z reflexí vycházet a učinit hodiny co možná nejpříjemnější.
Děkujeme panu Šolcovi, že byl u zrodu těchto důležitých hodin, a zároveň si vyslechl naše postřehy. Dále děkujeme všem vyučujícím, kteří se snaží dělat třídnické hodiny pestré, zábavné a přitom přínosné. A samozřejmě děkujeme všem žákům, kteří na tyto hodiny pravidelně docházejí a aktivně se na nich podílejí.
Mgr. Dominika Holubová