Od dominika.holubova |
parlament

V pátek 10. 10. 2025 byla slavnostně zahájena činnost žákovského parlamentu pro školní rok 2025/2026. Akce proběhla v přátelské atmosféře a byla plná energie, dobrůtek od paní asistentky Formanové, nápadů a nadšení pro společné fungování školy.

Na úvod jsme pasovali nové parlamenťáky, kteří se letos poprvé zapojí do parlamentní práce. Každý z nich obdržel parlamenťáckou placku, která symbolizuje jejich roli ve školním parlamentu a zároveň je spojuje jako tým. Bylo krásné sledovat, jak se noví členové s nadšením ujímají své funkce a jak je starší parlamenťáci podporují. Během setkání jsme se věnovali i praktickým záležitostem – společně jsme sepsali požadavky na parlamenťácká trička, která by měla být nejen pohodlná, ale také (a hlavně) reprezentativní. Důležitým bodem programu bylo také téma sdílení mezi parlamenty – mezi školami. Diskutovali jsme o tom, jak si můžeme navzájem předávat zkušenosti a nápady a kdo by se chtěl na sdílení s ostatními školami podílet. Nezapomněli jsme ani na halloweenskou soutěž, která se blíží. Parlamenťáci obdrželi hlasovací lístky, díky kterým budou moci dávat body v rámci chystané kostýmové přehlídky.

Na závěr jsme se věnovali tradičním třídním připomínkám, které budou dále projednávány na třídnických hodinách. Parlament chce být hlasem žáků, a proto je důležité, aby každý měl možnost vyjádřit svůj názor a podílet se na zlepšování školního prostředí.

Zápis všech připomínek a návrhů si můžete přečíst níže:

3. B – prosba o úklid zdi u školy (u asfaltového hřiště); možnost umístění laviček na hřišti či v jeho těsné blízkosti a pořízení venkovních herních prvků pro družinu; možnost vysázení více stromů na hřišti (kvůli stínu – např. v rámci školních olympiád); označení WC ve školní jídelně a schránek důvěry formou obrázků (to bude zařízeno v hodinách INF u paní učitelky Svobodové) a možnost zřízení přístřešku pro rodiče u družiny.

4. A – zabezpečení kol a koloběžek (za úkol máme zjistit zájem mezi dětmi); možnost dávání ubrousků pod buchty ve školní jídelně; návrh školního merche ZŠ LADA (trička, mikiny, placky…).

4. C – třída by si přála školního psychologa (odkázána byla prozatím na VP, MP a TU) a přála by si společně ukázat (v rámci třídnických hodin) schránky důvěry.

7. A – prosba o obnovu Špačkoše a sběr lichých ponožek (akce).

7. B – třída by si přála školní přespávačku (i třída 7. A) a chtěla by dát návrhy na výzdobu pater.

8. A – třída podala prosbu směrem k panu správci, jestli by bylo možné nesekat trávu v ranních hodinách, kdy sekání ruší výuku (hluk ze sekačky v učebnách); dále prosila o kontrolu dveří u šaten dívek v TV a o znovu projednání školního bistra nebo přizpůsobení otevírací doby obchůdku u paní vychovatelky Šplíchalové (i pro 2. stupeň).

Přišlo i několik nápadů, mezi kterými bylo vytvoření „ZDI LÁSKY“ (kam by se psaly hezké vzkazy pro naše blízké přátele a kamarády) a pořízení pohlcovačů zvuku do jídelny (do prostorů, kde děti čekají a výdej obědů).

Navrhované akce parlamentem: Pyžamový den (4. A), Den dvojčat (stejné oblečky – 4. A), Den karetních her (5. B), Drakiáda (dobrovolně pro 2. stupeň v rámci TV – 6. A), Den naruby (7. B)

Zahájení parlamentu hodnotíme jako úspěšné a motivující. Těšíme se na další společná setkání, nové projekty a aktivní spolupráci napříč školou!

Docházka parlamenťáků:

2. A – Ježek Miroslav, Šírlo Antonín

2. B – Laš Jáchym, Cicálková Justýna

3. A – Melicharová Adéla, Rubnikovych Yevheniia (nemoc)

3. B – Kozlíková Kateřina, Hašková Emma

4. A – Čechová Nela, Makovcová Karolína

4. B – Hynková Agáta, Smolná Nela, Špačková Adéla

4. C – Lenzionová Natálie (neomluvena), Libenská Anabela

5. A – Romančinová Ema, Zelenka Tomáš

5. B – Ježek Jan, Neubauer Libor (neomluven)

6. A – Veselý Jan, Stehlíková Viktorie, Slavík Jakub

6. B – Kulík Josef, Miklánková Kristýna

7. A – Fischerová Kateřina, Sochová Markéta

7. B – Majarová Tereza, Strnadová Nikol

8. A – Hejl Lukáš, Janků Rozálie, Kouřimský Michal

8. B – Ječný Vojtěch (neomluven), Tryhubová Nela (nemoc)

9. A – Majarová Kateřina, Kratochvíl Oldřich

9. B – Králová Veronika, Luňáková Anna

Mgr. Gabriela Svobodová, MBA & AP Tereza Formanová (foto)