Uplynul přesně týden a lektorky Šárka a Romana ze společnosti Advaita opět dorazily k nám do školy, aby pokračovaly v osvětě žáků – tentokrát na 2. stupni. Nejdříve zavítaly do 7. ročníků, pro které si připravily program s názvem Krása a zdraví. Program byl zaměřen na prevenci poruch příjmu potravy, jak u dívek, tak u chlapců. Lektorky žákům poskytly základní informace o těchto poruchách (jak je rozpoznat, kde hledat pomoc - existuje společnost Anabell, která pomáhá lidem, kteří trpí jakoukoliv formou poruchy příjmu potravy). Dále se zaměřily především na postojovou a hodnotovou oblast související s krásou, zdravím a tělesným ideálem. S žáky diskutovaly, co je podle nich krásné, jak vnímají tlaky na pěkný vzhled. Žáci měli možnost pracovat s pojmy mentální anorexie, bulímie, ortorexie, bigorexie, reklama, média, photoshop,…. a další. Na úplný závěr se měl každý sám nad sebou zamyslet a vymyslet, co na sobě má rád, co mu ale zároveň na sobě vadí a na čem by mohl zapracovat, aby se stav zlepšil. Řekněme si na rovinu, nebyl to úplně jednoduchý úkol.
Poté se školitelky přesunuly do 8. ročníku s programem nazvaným Kluci a holky. Program se věnoval tématu pohlaví, genderu a genderových stereotypů. Žáci diskutovali o rozdílech mezi dívkami a chlapci a zážitkovou formou měli možnost si uvědomit jejich stereotypní myšlení. Společně si zahráli aktivitu nazvanou „Virus“, kdy cílem hry bylo přemístit se co nejrychleji na volnou židli. Lektorky se snažily vést žáky ke vzájemnému respektu a k tomu, aby druhé lidi posuzovali na základě individuálních charakteristik, nikoli podle připsaných skupinových atributů. Na závěr proběhla aktivita „Vzkaz pro třídu“, ve které měli žáci vymyslet pozitivní nebo neutrální vzkaz třídě.
Přestože programy trvaly tentokrát tři vyučovací hodiny, opět utekly velmi rychle. Věřím, že i tentokrát si žáci odnášeli domů nové poznatky.
Mgr. Radka Veselá
