V naší škole se již třetím rokem, což se stává tradicí, konal celoškolní projektový den. Letošním tématem byla česká literatura.
10. října všechny třídy, včetně přípravné, se spolu s třídními učiteli a asistentkami věnovali tomuto tématu. Zadání bylo jasné: vybrat si českého spisovatele a věnovat se jeho tvorbě.
Práce na prvním a druhém stupni školy se trochu lišila. Nejmladší žáci si připravili dramatizaci pohádky, nakreslili obrázky, hádali pohádkové postavy. Žáci si například zvládli zahrát pohádku O veliké řepě či O Červené karkulce. Nechyběla pohádka O Honzovi nebo Jak šlo vejce na vandr. Protože máme rádi zvířata, nezapomněli jsme na Krtečka, Dášeňku od Karla Čapka či Jak pejsek s kočičkou pekli dort od Josefa Čapka. Nakonec si děti pochutnaly na opravdovém dortu, který jim upekla paní učitelka.
Žáci druhého stupně si již rozvážně vybírali českého autora, kterého znají z hodin literatury. Vyhledávali na internetu život a jeho dílo. Vytvořili ve třídách skupiny a vyráběli koláže. Některé třídy byly velice nápadité a nacvičily úžasnou dramatizaci, např. na baladu Vodník od K. J. Erbena, moderní pojetí pohádky O Červené karkulce, Lovci mamutů od E. Štorcha se ponořili zpět do doby kamenné. Nesmíme zapomenout na vynikající prezentaci o J. Werichovi, B. Němcové, J. Nerudovi, Z. Svěrákovi a L. Smoljakovi.
Žáci se pilně připravovali a druhý den, první dvě vyučovací hodiny, své výtvory prezentovali svým spolužákům z paralelních tříd.
Všichni jsme se náramně pobavili. Důležité však je, že máme rádi českou literaturu a mnoho jsme se dozvěděli. Určitě nezůstane jen u projektového dne, ale jistě si od českých autorů rádi nějakou pohádku, povídku a román přečteme.
Děkujeme všem, kteří se na tomto projektovém dni účastnili a přispěli ke krásné atmosféře.
Mgr. Alena Hladoniková
A jak konkrétně vypadaly projektové dny v určitých třídách?
- A:
Projektový den jsme začali v úterý 10. října s Kašpárkem, se kterým jsme hádali pohádkové postavy. Následně jsme si pustili zpívanou pohádku Červená karkulka od Zdeňka Svěráka, která nám sloužila jako podklad k tomu, abychom si mohli tuto, ale veršovanou verzi od Františka Hrubína zahrát. Chlapci se naučili postavu vlka a dívky hrály Karkulku. U učení se básničky jsme si užili spoustu zábavy. Celý projektový den nás doprovázely různé říkanky a písničky. Nakonec jsme si zahráli ještě pohádku O veliké řepě.
Dalšího dne k nám přišla přípravná třída, která nám předvedla jejich nacvičené vystoupení s pohádkou O veliké řepě. Když jsme je ohodnotili bohatým potleskem, naše role se otočily a tentokrát jsme zahráli obě pohádky my jim. Ke konci jsme přípravnou třídu ještě naučili písničku s tanečkem Žabička zelená, a tím jsme také zakončili oba tyto povedené dny.
Linda Novotná, Technická univerzita v Liberci, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
2. C:
Projektový den jsme začali prací s textem známé pohádky Jana Drdy - "O Honzovi ". Tento příběh posloužil také jako předloha pro filmové zpracování známé pohádky Z pekla štěstí, čehož jsme využili.
Po menší ukázce z filmu, aby žáci věděli, o jakou pohádku se jedná, jsme začali vyrábět hlavní postavy z papíru a špejlí – Honzu, princeznu Eufrozínu, draka Bucifálka a krále.
Děti se dozvěděly o kouzelných věcech, které v pohádce hrají hlavní roli. Na ukázku měly kouzelné plátýnko, brašnu i plášť. Děti si dokonce pochutnaly na dobrotách, které nám ve třídě plátýnko vyčarovalo.
Vše jsme poté završili společnou prací na představení, které chystáme na zítřejší den. Děti budou v rolích vypravěče, princezny, Honzy, krále i draka hrát představení pro žáky tříd 2. A a 2. B. A samozřejmě i plátýnko bude opět čarovat.
Petra Němečková