Od dominika.holubova |
ergonomie

Ve čtvrtek 16. 5. k nám zavítala odbornice na „ergonomii“. Taky si říkáte, co je to za cizí slovo? Ergonomie je nauka o přizpůsobení vybavení a prostředí kolem nás pro naše tělo i duši. Nabízí se nám otázka, proč se o ergonomii zajímat? Je totiž důležité vědět, jak mám mít správně nastavené vybavení kolem sebe, např. židli, stůl, …, jak vhodně trávit svůj volný čas apod. 

Vzápětí následovaly otázky pro děti: Jak tráví své odpoledne? Jestli mají nějaké kroužky? Zda dělají nějaké sporty? Děti na 1. stupni se hlásily „o sto šest“, za to na 2. stupni rukou ubývalo. Často své kroužky nástupem na 2. stupeň opustí a volný čas tráví u telefonu, počítače, tabletu, …. Zde právě dochází k tomu, že děti nevhodně sedí, „kroutí se“ a následky mohou být časem velmi nežádoucí. Stále častěji se objevují u mladších dětí bolesti zad.

Jak tedy správně sedět?

 

Co ještě pro sebe můžu ve škole udělat?

1. Nastavit si lavici a židli, abych seděl rovně.

2. Nenosit do školy zbytečnosti a mít lehčí batoh.

3. O přestávce se protáhnout.

Bohužel bolest zad je to „nejmenší“. Jaká další nežádoucí rizika nám špatným sezením hrozí? Rozvoj osteoporózy, zvýšení rizika vzniku křečových žil, nedostatečné zásobení mozku a svalů kyslíkem, větší únava, bolest hlavy a menší výkonnost jedince.

Nebuďme ke svému tělu lhostejní. Zkuste se denně protáhnout, střídat aktivity, omezit čas strávený u elektroniky a více času trávit sportem. Pod textem nabízím několik cviků k protažení s názornou ukázkou.

Věřím, že si z přednášky každý odnesl nějakou informaci, kterou se bude řídit, aby si své tělo „hýčkal“.

Mgr. Radka Veselá, metodik prevence