Od dominika.holubova |
den naruby

Parlament ZŠ LADA je tvůrčí po celý školní rok. Na pátek 7. 6. naplánoval hned dvě velké akce – DEN BEZ AKTOVEK a DEN NARUBY. V čem tyto akce spočívaly? Do školy si každý mohl přinést učení v čemkoli – a když říkáme v čemkoli, myslíme to naprosto vážně. Je libo nákupní košík, basu od piveček či přepravku pro kočku? Fantazii se meze nekladly. Mohlo by se jmenovat množství různých nápadů, jedním z nejčastějších byl kufr. To by dnes bylo cestovatelů… Mezi žáky 2. stupně se v hojné míře objevovaly taktéž koše na prádlo, hrnce, kočárky pro panenky, chlebníky či dokonce botník. No, fotografie mluví za vše.

Den naruby si pochvalovali učitelé i žáci. Žáci měli jedinečnou možnost si zahrát na pány učitele a paní učitelky. A naopak pedagogové si mohli zahrát na žáky. Popravdě nevíme, kdo si den užil více :-).

Kdo této možnosti využil, neprohloupil. Děti si tak mohly vyzkoušet možný stres před samotným vystupováním před třídou, učení mnohých témat i usměrňování žáků (to se jim líbilo samozřejmě nejvíce). 

Třída 6. A si pro paní učitelku Svobodovou připravila občankářskou tajenku, "o hodině geografie v praxi nás Olda Kratochvíl ze 7. A naučil pracovat s novou webovou stránkou GeoGuessr – to se nám zalibovalo natolik, že jsme téměř ani nepostřehli, že skončila hodina. Při výuce informatiky si děti ze 6. B připravily vlastní výstupy, kterými obohacovaly ostatní spolužáky i paní učitelku s paní asistentkou Formanovou."

Paní učitelce Janě Roubíčkové "se nápad se Dnem naruby líbil. Jednak obdivuji fantazii dětí, s čím se přiblížily do školy, coby s náhradní aktovkou, a jednak také u řady přístup k tématu. 6. A se na mě připravila velice pečlivě, hlavně tedy protagonisté - Míša Kouřimský, Rozi Janků...Lukáš Hejl. Míša vymyslel a sestavil ručně psaný!!! dějepisný test, kde jsem získávala body za správné odpovědi, za nesprávné mínusové, jak to máme v češtině. Jj, někde jsem i selhala, ale moc toho nebylo, nakonec bych jedničku obhájila! Zkusili jsme pak i Kahoot, ten mě naučili, a tady už se zapojilo víc dětí, vzájemně jsme se podporovali a i se smáli přezdívkám. Zeměpisný test jsem nechala na panu řediteli, ten se přiznám, by asi nedopadl nejlépe. V 9. B jsem nemohla odmítnou výzvu Lukáše Prchala, který měl pro mě připravenou matematiku. Je vidět, že matematika je jeho doména, byl výborný!

Čas od času by bylo dobré si takový den zopakovat, dozvíme se, co děti trápí, čemu nerozumí, v čem bychom třeba i my mohli změnit přístup."

Paní učitelka Radka Veselá byla nadšená, když se žáci ujali práce učitele „a já se mohla po několika letech vrátit opět do školních lavic a zkusit si být opět žákem. Užila jsem si každou chvilku, kdy jsem nedávala pozor, bavila se se spolužáky, již na začátku hodiny jsem potřebovala nutně na WC. Velmi jsem si užila chvilku, kdy jsem látce nerozuměla a „náhradní“ učitel mi musel látku nějak jinak vysvětlit. Zároveň bylo neuvěřitelné, jak mají žáci „naposlouchané“ mé vyjadřování, postupy prací a jak ani jim nebylo příjemné, když já, jako žák, nebo ostatní jejich spolužáci vyrušovali a nedávali pozor. Velmi oceňuji snahu každého, kdo se nebál a před třídu se postavil. Jako odměnu získal jedničku do Bakalářů. Tyto hodiny jsme si v němčině užili a dost jsme se pobavili.“

Také v hodinách dějepisu u paní učitelky Dominiky Holubové se vyučovalo naruby. Krásné prezentace na    30 letou válku si připravili v 7. A Olda Kratochvíl s Kubou Hradeckým, na představení Jana Ámose Komenského čekala Kačka Majarová. V 8. B si zaučili Nikča Brechlerová, Filip Kneifl a Dan Lukeš. V 9. B nás s Hippies a Karlem Krylem seznámily Róza, Martina a Vy. Jak příjemné bylo sedět v lavici a sledovat snahu vyučujících. „Konečně jsem si mohla zahrát Kahoot a vyzkoušet si, jak pozorně jsem poslouchala pány učitele. Ovšem nezapomněla jsem se pořádně poválet po lavici, koukat pod lavicí do mobilu nebo sestavit Rubikovu kostku. A představte si, nikdo mě nenapráskal a pan učitel Filip Kneifl si toho ani nevšiml!“

Ale učili i mnohem menší žáci, ve 4. A u paní učitelky Martiny Nemčokové "měl mj. Kája Dušek nachystané kartičky se slovy, vyslovoval postupně slovíčka rusky a děti vybíraly, ke kterému obrázku slovíčka patří. Kdo jich uhodl nejvíce, na toho čekala sladká odměna. Měl to moc pěkně připravené a jako pomocnici si vybral Viki Stehlíkovou. Dětem se to moc líbilo." 

Ve 2. A si u paní učitelky Jany Adamcové připravili nejen hodinu tělocviku, ale i český jazyk, matematiku a čtení. Pro paní asistentku Andreu Vorlíkovou bylo překvapivé, „jak moc mají děti z 2. A svoji paní učitelku nakoukanou a naposlouchanou. Fakt jsme si to dnes užili, a když jsme dětem předvedly sem tam nějakou průpovídku, bylo vidět, jak chviličku přemýšlely, jestli to myslíme vážně. Bylo to super, a když jsme se loučili, bylo na všech vidět, jak nám spolu bylo a je dobře.“ 

A jak hodinu vnímala sama paní učitelka Adamcová? „V mnohých gestech a průpovídkách jsem se poznala a moc mě to pobavilo. Děti naopak měly radost, že mohly paní učitelku i asistentku vyvolávat a oslovovat křestním jménem. Myslím, že právě takové okamžiky vytvářejí vztahy dětí s učitelem, a tedy i klima třídy. A o to by mělo jít. Dnešní Den naruby neměl chybu.“

Parlament děkuje všem, kdo se do Dne zapojil, a doufá, že jste si ho především mnozí užili!

Mgr. Dominika Holubová a Mgr. Gabriela Svobodová